روان درمانگر

هانیه جداری روان درمانگر و گروه درمانگر

روان درمانگر

هانیه جداری روان درمانگر و گروه درمانگر

ناخودآگاه 1

شنبه, ۹ مرداد ۱۳۹۵، ۰۷:۲۷ ب.ظ

در قسمت قبل به واژه ناخودآگاه اشاره شد که در طول روز بارها احتمالا تکرار می شود. معمولا کاری انجام می دهیم و سپس اینطور عنوان می کنیم که من ناخودآگاه این کار را انجام دادم یا از جمله معروف "دست خودم نیست است" استفاده می کنیم. قسمتی از این اعمال به عنوان رفتارهای اتوماتیک شناخته می شوند که در طول مسیر زندگی آموخته شده اند و تکرار می شوند. این قسمت از رفتارها در مبحث جداگانه ای بررسی خواهند شد. قسمت مورد نظر ما در این متن همان رفتارهای ناخودآگاه ماست که اگر بخواهیم دلیلی برای انجامش بیاوریم از جمله دست خودم نبود استفاده می کنیم. 

ولی چرا این رفتارها دست خودمان نیست؟ پس دست کیست؟ چه کسی کنترل این رفتارهای ما را دردست دارد؟ پاسخ این سوال ها قسمت ناخودآگاه ذهن ماست. همان قسمتی به مرور زمان و در طی سال ها زندگی و تجربه ساخته شده است و حفره ای در ذهن ماست که هر گاه موضوع و حادثه پرفشاری از نظر احساسی برایمان اتفاق می افتد به درون آن حفره رانده می شود، به ظاهر فراموش می شود ولی درون آن حفره می ماند تا در موقعیت مناسب کنترل رفتار ما را به عهده بگیرد و جلوی فشار احساسی وارد شده بر ما و روان ما را سد کند.


نوشته شده توسط: هانیه جداری


http://bavar1.blog.ir/1395/05/09/unconscious

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۵/۰۵/۰۹
هانیه جداری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">