روان درمانگر

هانیه جداری روان درمانگر و گروه درمانگر

روان درمانگر

هانیه جداری روان درمانگر و گروه درمانگر

واکنش

يكشنبه, ۳۱ مرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۵۸ ب.ظ

یکی از خوانندگان، سوالی مطرح کرده اند که در این قسمت تصمیم دارم به این سوال بپردازم.

سوال این است: 

گفتین برخی از افراد در مقابل سوژه ترسناک منجمد می شوند ... راهکاری برای برون رفت از این حالت انجماد دارین؟
احتمال زیاد این افراد توان مقابله و عکس العمل صحیح و به موقع رو ندارن
چه باید کرد؟ چگونه این فرد میتواند مکانیزم بهتری(جنگیدن-فرار کردن- کمک خواستن)اتخاذ کند؟

برای پاسخ دادن به این سوال اول بهتر است بدانیم که چرا یک فرد در موقعیت ترس، واکنش های متفاوتی از خود نشان می دهد. واکنش ها اعمالی هستند که افراد در زمان های مختلف و در موقعیت های متفاوت با تجربه های متفاوت آموخته اند و در شرایط یکسان و گاهی نه کاملا یکسان از خود نشان می دهند.
چرا یک فرد در یک موقعیت خطرناک منجمد می شود؟ به گمانم پاسخ این سوال این است که، او خود را ناتوان می بیند. احساس ناتوانی در مقابله با موقعیت، باعث می شود که فرد توانایی واکنش صحیح را از دست بدهد و از شیوه های ابتدایی و تجربه های قدیمی تر خود استفاده کند. مکانیزم های ما در مواجهه با احساسات و اتفاقات مختلف به چهار سطح تقسیم می شوند. 
سطح یک: آسیب زا، توانایی کنار آمدن با تهدید یا درک واقعیت را از فرد سلب می کند.
سطح دو: بلوغ نیافته یا ناپخته، این نوع مکانیسم ها هم در کودکان مشاهده می شود و هم در بزرگسالان. برخی از این مکانیسم ها در کودکی جواب می داده ولی اکنون در بزرگسالی پاسخ مناسبی برای رهایی از موقعیت پرفشار احساسی نیست.
سطح سه: روان نژند، این نوع از مکانیسم ها در همه افراد شایع است و گاهی برای یک موقعیت کمک لازم را به فرد می کند ولی در جای دیگر استفاده از آن به فرد آسیب می زند.
سطح چهار: بلوغ یافته، این مکانیسم همان طور که از اسمش پیداست، در افراد بزرگسالی که به انواع بلوغ ها دست یافته اند مشاهده می شود و نشانگر سلامت روانی افراد است.
حال اگر بخواهیم منجمد شدن در شرایط خطرناک را در یکی از این سطوح قرار بدهیم، در قسمت سطح دو یعنی ناپخته قرار می گیرد. واکنشی که یک کودک در موقعیت خطر با احساس ناتوانی از خود بروز می دهد. من برای اینکه یک موقعیت ترسناک قابل لمس باشد از مثال خرس استفاده کردم، ولی در زندگی روزمره ما با خرس روبرو نمی شویم. ولی مسایل زیادی در زندگی وجود دارند که تبدیل به خرس های زندگی می شوند.
روبرو شدن با برخی مشکلات زندگی درست مثل دست و پنجه نرم کردن با خرس وحشی در مقابل افراد قرار می گیرد و افراد وقتی احساس ناتوانی در مقابله با آن مشکل می کنند یکی از واکنش هایشان منجمد شدن و کاری نکردن است. راه بیرون رفتن از این شرایط بررسی مشکل و جوانب حاشیه ای آن و کسب توانایی برای حل و فصل آن است.

نوشته شده توسط: هانیه جداری


موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۰۵/۳۱
هانیه جداری

نظرات  (۲)

۳۱ مرداد ۹۵ ، ۱۵:۴۹ محمد آذرکار
ممنون از مطلب مفیدتون.👌
خیلی ممنون از توضیح تون :)
البته پاسخ کامل رو دریافت نکردم ها
بنظرم یکی از راه حل ها تمرینه و یکی تجربه و آزمون و خطا!
راه دیگه ای به ذهنم نمیرسه فعلا 
پاسخ:
خواهش می کنم. 
باز هم توضیح خواهم داد، امیدوارم پاسخ سوال هایتان را دریافت کنید.
ممنونم از پیگیری شما و توجهتون به مطالب.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">