روان درمانگر

هانیه جداری روان درمانگر و گروه درمانگر

روان درمانگر

هانیه جداری روان درمانگر و گروه درمانگر

ناخودآگاه و درمانگر

يكشنبه, ۱۷ مرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۵۲ ق.ظ

چه احساسی داری؟

همین حالا، چه احساسی داری؟

آیا می توانی برای احساسی که داری نامی بگویی؟

وقتی از اغلب مراجعین این سوال پرسیده می شود، از چند کلمه رایج استفاده می کنند: ناراحتم، حالم بده، حالم خوبه. وقتی مجددا سوال پرسیده می شود که منظورت از ناراحتی چیست؟ پاسخی نمی یابند. کلمه ناراحت مجموعه ای از احساسات با بار منفی را شامل می شود که اغلب قابل تشخیص و شناسایی توسط افراد و مراجعین نیست. یکی از کارهایی که یک درمانگر یا یک تحلیل گر در مسیر جلسات انجام می دهد، شناساندن احساس واقعی است، احساسی که گاهی اوقات لمس و شناسایی آن فشار شدیدی بر روان فرد وارد می کند.

وقتی می گویید ناراحت شدم منظورتان کدام یک از این احساسات است؟ عصبانیت، نگرانی، غم، ناتوانی، ترس، خستگی، درماندگی، تحقیر، دلخوری ... . تعداد کلماتی که می تواند جایگزین کلمه ناراحت شود زیاد است و هر کدام از این احساسات فکر متفاوتی در پشت خود دارد. برای آنکه یک درمانگر بتواند به فکر واقعی پشت احساس شما پی ببرد نیاز دارد، احساس واقعی شما را بداند و البته خود مراجع هم به مرور متوجه خواهد شد که وقتی بتواند احساس اصلی و واقعی خود را از کنش و واکنش اطرافیان شناسایی کند، می تواند فکر واقعی خود را بشناسد و همین طور منبع ایجاد کننده آن فکر را پیدا کند. 

اگر منبع ایجاد کننده فکر آزاردهنده پیدا شود، مسیر ایجاد تغییرات در شرایط کنونی زندگی نیز آسانتر و در دسترس خواهد بود. ولی رسیدن به این منبع مسیر طولانی و گاه پر از درد و رنج خواهد بود برای اینکه تغییر مثل پوست اندازی کار پرزحمت و سختی است ولی نتیجه دلچسب و گوارا خواهد بود. 


نوشته شده توسط: هانیه جداری



http://bavar1.blog.ir/1395/05/17/unconscious4

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۵/۱۷
هانیه جداری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">