روان درمانگر

هانیه جداری روان درمانگر و گروه درمانگر

روان درمانگر

هانیه جداری روان درمانگر و گروه درمانگر

نهاد

پنجشنبه, ۸ مهر ۱۳۹۵، ۰۵:۱۱ ب.ظ
آنچه که از لحظه تولد، به همراه نوزاد است و اولین عنصر شخصیت هر فرد را تشکیل می دهد، بخش نهاد است. این بخش از شخصیت به صورت ناهوشیار و اتوماتیک در راستای برآورده کردن نیازهای هر فرد، فعال است و رفتارهای ابتدایی فرد را می سازد. 
نهاد تحت سلطه اصل لذت است و مهمترین وظیفه آن ارضای آنی نیاز و رساندن فرد به لذت هست. اگر این نیازها به سرعت برآورده نشوند، منبع ایجاد اضطراب می شوند. به عنوان مثال گرسنگی نیازی است که فرد به محض احساس آن درصدد فرونشاندن گرسنگی و برطرف کردن آن نیاز برخواهد آمد و تا از بین نبردن نیاز گرسنگی آرام نخواهد شد. 
مهمترین زمان کارکرد نهاد دوران نوزادی است. وقتی نوزاد احساس گرسنگی کند، گریه می کند و تا شخصی به این نیاز نوزاد پاسخ ندهد به گریستن ادامه می دهد. از مهمترین مراحل شکل گیری احساس امنیت و اعتماد می توان به این بخش از زندگی نوزاد اشاره کرد. در این مرحله از زندگی نوزاد کاملا وابسته به یک منبع بیرونی برای برطرف کردن نیازهای اولیه است و اگر این منبع بیرونی به شکل مناسبی پاسخ گوی نیازهای نوزاد نباشد، حس ناامنی و بی اعتمادی در کودک شکل می گیرد. 
اما گاهی برآورده کردن بعضی نیازها، آن هم به صورت فوری واقع بینانه و عملی نیست. انسان به مرور می آموزد که هر نیازی بلافاصله برآورده نمی شود و گاه اصلا مورد توجه قرار نمی گیرد. در این میان نهاد روشهایی برای مقابله با تنش های ایجاد شده می سازد و فرد را از فشار بار رفع نیاز رها می کند. این روش ها در مراحل ابتدایی زندگی روش های سازگارانه گاه مناسب و گاه نامناسبی هستند ولی به هر حال فرد را از زبر بار فشار رها می کنند.
مشکل آنجایی به وجود می آید که انسان از این روش های سازگاری در موقعیت های نامناسب و در زمان های نابه جا و به صورت مکرر استفاده می کند و در این شرایط اغلب این روش ها پاسخ گوی مشکل فرد نخواهد بود،  در نتیجه سطح اضطراب کاهش پیدا نخواهد کرد بلکه اضطراب های دیگری نیز اضافه خواهد شد.

نوشته شده توسط: هانیه جداری


موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۰۷/۰۸
هانیه جداری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">