روان درمانگر

هانیه جداری روان درمانگر و گروه درمانگر

روان درمانگر

هانیه جداری روان درمانگر و گروه درمانگر

ترس 2

دوشنبه, ۲۵ مرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۵۷ ب.ظ

ترسیدن از یک موجود وحشی مثل شیر و یا از یک موقعیت خطرناک مثل آتش سوزی منطقی و عاقلانه به نظر می رسد. احساسی مثل ترس اگر نبود، انسان راه های نجات از موقعیت های خطرناک را نمی آموخت. ترس گاه با وقوع پیشامدی برای خود فرد و گاه از شنیدن تجربه فرد دیگری ایجاد می شود. مثل کودکی که بار اول دستش را به بخاری می چسباند و دستش می سوزد و از آن پس می آموزد که از بخاری بترسد و دستش را به آن نزدیک نکند1. کودک دیگری با صدای فریاد پدر یا مادر از نزدیک شدن به بخاری می ترسد چون احتمالا اگر بار دیگر به بخاری نزدیک شود صدای فریاد پدر یا مادر را خواهد شنید. 

تفاوت این دو کودک در این است که کودک اول از بخاری و از داغی آن می ترسد، کودک دوم از صدای فریاد والدینش. در مورد رفتار والدین در این قسمت صحبت نمی کنم و بعدا به این موضوع خواهم پرداخت. موضوع مهم در این متن این هست که هر کدام از این کودکان انگیزه متفاوتی برای ترسیدن دارند و آنچه باعث بیمارگونه شدن یک احساس می شود، انگیزه ای است در فرد ایجاد می شود. انگیزه اصلی و صحیح در مثال فوق باید جلوگیری از سوختن مجدد باشد ولی در مورد کودک دوم انگیزه، نشنیدن صدای فریاد والدین است. 

در مرحله بعد کودک با استفاده از تجربه قبلی ترس را تجربه می کند. کودک اول با شنیدن این که "اون داغه، می سوزونه" از قرار گرفتن در موقعیت خطرناک جلوگیری می کند اما کودک دوم از موقعیت هایی که صدای فریاد پدر و مادر بلند می شود، می ترسد و کناره گیری می کند. 


ادامه دارد... .


1) قطعا توضیح مثال بالا به این معنی نیست که کودک حتما باید بسوزد تا تجربه درستی به دست آورد. 


نوشته شده توسط: هانیه جداری


http://bavar1.blog.ir/1395/05/25/fear2

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۰۵/۲۵
هانیه جداری

نظرات  (۱)

۲۷ مرداد ۹۵ ، ۱۵:۰۳ 2460::پارت::3746
3948هانیه جداری درود
مطلب ترس 2 شمارو مطالعه کردم بسیار مفید بود.
من کارشناس فروش شرکت تبلیغاتی پارت چاپ هستم اگر روزی به ما نیاز داشتین چه در زمینه آگهی و چه کارهای چاپی خوشحال میشیم کمکتون کنیم

این آدرس سایت ماست:
www.partchap.ir
اینم شماره تماسمون:
02188756411-7173

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">