روان درمانگر

هانیه جداری روان درمانگر و گروه درمانگر

روان درمانگر

هانیه جداری روان درمانگر و گروه درمانگر

باور

پنجشنبه, ۲۱ مرداد ۱۳۹۵، ۰۲:۴۶ ب.ظ
سرچشمه باورهای ما از کجاست؟ باورهای ما چگونه ساخته می شوند؟ چه عواملی در ساخته شدن باورهای ما دخیل هستند؟

این سوال ها را اگر از خودتان بپرسید، به جواب های جالبی می رسید. در این متن قصد دارم داستانی برای شما تعریف کنم. داستانی که به شکل های مختلف برای هر کدام از ما اتفاق افتاده است.

چند سال قبل شبی از یک مهمانی برمی گشتم، دیروقت بود و کوچه خلوت. صدای خنده و شوخی های خانواده ای که از آن کوچه عبور می کردند شنیده می شد. توجهم جلب شد و تماشایشان کردم. زن و مرد و دو کودک، ظاهر کودکان ۱۰ ساله و ۵ ساله به نظر می رسید. کودک ۵ ساله شروع کرده بود به نق زدن و اعلام خستگی می کرد. پدر با خنده و شوخی کودک را بلند کرد و بر شانه های خود گذاشت و شروع کرد به شوخی کردن با کودک. به جملاتی که گفته می شد دقت کردم. پدر با خنده به کودک می گفت: ای تنبل، خسته شدی؟ تو یه تنبل کوچولوی شیطونی. داری واسه من فیلم بازی می کنی که بغلت کنم؟ ای تنبل کوچولوی من.
این جملات با صدای خنده کودک و پدر و مادر در هم می آمیخت و خانواده خوشال و قدم زنان می رفتند. ولی من به آینده این کودک فکر می کردم. به نقشی که در ذهن این کودک در حال شکل گرفتن بود. به قسمتی از یک باور که احتمالا نقش عمده ای در زندگی این کودک بازی خواهد کرد. اگر این کودک سالها بعد یکی از مراجعین من شود و درجلسات تحلیل در پی خاطرات تاثیرگذار دوران کودکی او بگردیم جایی به این خاطره خواهیم رسید. 
باورهای ما با همین اتفاقات ریز و خاطرات خوشایند و ناخوشایند ساخته می شوند و ناگهان کنترل زندگی را به دست می گیرند. طبق نوشته قبلی این باورها همیشه باورهای مشکل ساز و دردسرساز نیستند، گاهی ما را در مسیر موفقیت پیش می برند و گاهی سد راه مسیر موفقیت می شوند. ولی شناسایی این باورها کار آسان و راحتی نیست. برای اینکه اغلب منطق ما با باورهای ما ساخته می شوند و هر کس منطق خود را منطق درستی می داند. 

نوشته شده توسط: هانیه جداری

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۰۵/۲۱
هانیه جداری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">